23/04/2024
דף הבית / בלוג / רפורמת הקנביס הרפואי – כל מה שצריך לדעת

רפורמת הקנביס הרפואי – כל מה שצריך לדעת

מהי רפורמת הקנביס הרפואי?

רפורמת הקנביס הרפואי נועדה להסדיר את השימוש בקנביס למטרות רפואיות כולל מחקר, גידול, שיווק, הפצה, מתן רישיונות ומכירה לצרכן. את הרפורמה אישרה ממשלת ישראל ביוני 2016 והיא יצאה לפועל בסוף אפריל 2019.

מה המשמעות של הרפורמה למטופלי קנביס רפואי?

לפני הרפורמה מטופלים נדרשו לבחור ספק קנביס רפואי (מתוך רשימה מצומצמת של שמונה מגדלים שאושרו בידי יק"ר, היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות) ולקבל את התרופה דרך הספק, בתחנת חלוקה או במשלוח עד הבית. הרפורמה פתחה את שיווק מוצרי הקנביס הרפואי לבתי מרקחת. מאז אפריל 2018 פועלים כ-50 בתי מרקחת בכל רחבי הארץ המורשים למכור קנביס רפואי, בהם מספר בתי מרקחת מקוונים המספקים קנביס במשלוח עד הבית.

רשימת בתי המרקחת המורשים למכור קנביס רפואי באתר משרד הבריאות

רפורמת הקנביס הרפואי גם שינתה את שיטת התמחור. עד הרפורמה, שילמו המטופלים סכום קבוע של כ-370 שקלים בחודש עבור התרופה, בלי קשר לכמות הנדרשת, נוסף על תשלום חד-פעמי על רישום והדרכה ראשונית ותשלום על שינוע התרופה לבית המטופל במידת הצורך. לאחר הרפורמה נקבע מחיר קבוע על 150 שקלים על כל 10 גרם. בעקבות השינוי הזה התייקר מחיר התרופה עבור מטופלים הצורכים 20 גרם ומטה, אבל עבור חולים הצורכים כמות גבוהה מ-20 גרם בחודש – רובם חולים אונקולוגיים קשים – מחיר התרופה התייקר משמעותית.

הרפורמה גם שינתה את שיטת הסיווג לזנים והחליפה אותה בסיווג לפי רכיבים פעילים. המשמעות יכולה להיות פגיעה ברצף הטיפולי של מטופלים שהתרגלו לצרוך זנים מסוימים בעקבות הסרתם מהמלאי.

עדכונים אחרונים

בג"צ מאריך את צו הביניים של מטופלי הקנביס הרפואי

תאריך:  30 ביולי 2020

בג"צ האריך עד הודעה חדשה את צו הביניים של מטופלי הקנביס הרפואי, לפיו מטופלים בעלי רישיון לקנביס רפואי באסדרה הישנה יוכלו להמשיך לקבל אספקה במתכונת הישנה. המשמעות היא שמטופלים עם רישיון בתוקף באסדרה הישנה יוכלו לרכוש את התרופה במודל הישן, בעלות קבועה של 370 ש"ח מספק אחד אליו הם משוייכים.

להחלטת בג"צ

בג"ץ ביטל זמנית את רפורמת הקנביס

תאריך: 6 בדצמבר

בג"ץ הקפיא זמנית את רפורמת הקנביס הרפואי הוציא צו שחייב את משרד הבריאות ואת חברות הקנביס לחזור ולמכור קנביס רפואי במחיר קבוע של 370 שקלים בחודש למטופל. ההקפאה הזמנית תתחיל ב-15 דצמבר 2019 ותימשך עד ה-31 במרץ 2020.

לקריאה נוספת:

כלכליסט

הארץ

עדכונים נוספים בעקבות החלטת בג"צ

תאריך: 6 באוקטובר 2019

בעקבות החלטת ביהמ"ש העליון בבג"צ נגד רפורמת הקנביס הרפואי עדכן משרד הבריאות את התקנות בנוגע להארכת תוקף הרישיונות לשימוש בקנביס, הסבת רישיונות ומימושם וגם בנוגע לאיכות הגידול של מוצרי קנביס רפואי.

תקציר העדכונים:

  • מטופלים בעלי רישיון לשימוש בקנביס למטרות רפואיות שתוקפו פג בין ינואר ויולי 2019, רישיונם יחודש אוטומטית עד לתאריך 31.3.2020 והוא יכובד על ידי ספק הקנביס שהם משויכים אליו.
  • החלטה זאת מצטרפת להארכות האוטומטיות שניתנו בעבר למטופלים שפג תוקף רישיונם אחרי ינואר 2019, שרישיונם הוארך עד לסוף שנת 2019, ולילדים, חולים אונקולוגיים ומטופלים עם אוטיזם, שרישיונם הוארך אוטומטית עד 30.6.2020.
  • מטופלים רשאים להחליף את השייכות לספק ולהסב את הרישיון לאספקה ישירה, כלומר קנייה ישירות מבית המרקחת. מטופלים שיבחרו באפשרות הזאת עד ה-15.11.2019 לא יצטרכו למסור את הרישיון הנוכחי והוא לא יבוטל.
  • מטופלים שרישיונם הוארך יוכלו לבחור בין קבלת האספקה בבית המרקחת לפי תנאי הרישיון החדש או דרך הספק לפי תנאי הרישיון שהוארך זמנית. אבל לא יהיה אפשר להשתמש בשני רישיונות הקנביס כדי לקבל מינון כפול, וגם לא יתאפשר ניפוק רטרואקטיבי של מוצרי קנביס עבור חודשים קודמים.
  • מגדלים מורשים של מוצרי קנביס רפואי יידרשו לעמוד בתנאי גידול ראויים, ותיאסר הפצה של מוצרי קנביס שאינם עומדים בדרישות האיכות.

התקיים דיון שני בעתירה לבג"ץ נגד רפורמת הקנביס הרפואי של משרד הבריאות

תאריך: 22 בספטמבר 2019

דיון שני בעתירה לבג"ץ נגד רפורמת הקנביס הרפואי של משרד הבריאות התקיים היום (22 בספטמבר 2019) בבית המשפט העליון בנוכחות מטופלים בקנביס רפואי. השופט חנן מלצר, שעמד בראש הרכב השופטים, לא חסך דברי ביקורת על הרפורמה ועל ההתנהלות של משרד הבריאות וביקש ממשרד הבריאות לשקול דחיית הרפורמה בעוד רבעון.

לקריאת הידיעה המלאה באתר Ynet

אושרו מספר הקלות למטופלי קנביס רפואי

תאריך: 31 ביולי 2019

משרד הבריאות החליט על מספר צעדים במטרה להקל על מטופלי קנביס רפואי, בהם הארכה אוטומטית של רישיונות לשימוש בקנביס ישירות מהספק ואישור למטופלים להחליף ספקים. בנוסף, עדכן משרד הבריאות על מספר צעדים להבטחת איכות מוצרי הקנביס הנמכרים בבתי מרקחת ועל הרחבת מספר הרופאים המוסמכים לתת רישיון לשימוש קנביס. המשרד גם מתכנן לקיים דיון בקרוב על מחירי הקנביס.

לקריאת הידיעה באתר משרד הבריאות

מטופלים יוכלו להחליף ספק קנביס

תאריך: 31 ביולי 2019

החל מ-5 באוגוסט 2019 מטופלים בעלי רישיון לשימוש בקנביס רפואי יוכלו להחליף ספק. רשימת הספקים כוללת את החברות קנדוק, פארמוקן, שיח-שריד, שאיפה לחיים (BOL), בטר, IMC וטבע אדיר, ואינה כוללת את תיקון עולם, הנמצאת בסכסוך משפטי עם משרד הבריאות. "כל עוד משרד הבריאות ימשיך לנהל הליכים משפטיים נגד החברה – לא נאפשר מעבר של מטופלים חדשים או ישנים לחברת תיקון עולם", אמר פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, בריאיון לדהמרקר.

לקריאת הכתבה

 

רוקחים יוכלו לשנות מרשמים לקנביס רפואי

תאריך: 28 ביולי 2019

במכתב שנשלח לרוקחים הודיע יובל לנדשפט, מנהל היחידה לקנביס רפואי (היק"ר) במשרד הבריאות על הארכת תקופת הפיילוט המאפשרת לבתי מרקחת למכור קנביס רפואי למטופלים. בנוסף, רוקחים יורשו לשנות מרשמים לקנביס רפואי, ולספק לדוגמה, שמן במקום תפרחת, קנביס מסוג אינדיקה במקום סאטיבה וכדומה. לא הרוקחים ולא המטופלים מרוצים מהשינוי.

לקריאת הכתבה באתר כלכליסט

הקלות חדשות למטופלים

תאריך: 4 ביולי 2019

משרד הבריאות הודיע על מתן מספר הקלות למטופלי הקנביס הרפואי בהן פיקוח על מחירי הקנביס הרפואי, צעד שיקל על הנפגעים העיקריים מהרפורמה, מטופלים הצורכים כמות גבוהה מ-30 גרם בחודש, קביעת מחיר מקסימלי לחולים אונקולוגיים ולילדים ולביקור רופא לצורך הארכת מרשמים, אפשרות לפיצול מרשמים ועוד.

לקריאת הידיעה באתר משרד הבריאות

תלונות מטופלים על רפורמת הקנביס הרפואי

תאריך : 2 ביולי 2019

מחסור בזנים בבתי המרקחת, קשיים בירוקרטיים בהחלפת הזמן ואף ירידה באיכות החומר, כל אלה הן כמה מהתלונות של חולים אונקולוגיים על הרפורמה, ב. "בהתחלה חשבתי שזה נשמע ידידותי וקל יותר, אבל בפועל זה הסיוט של חיי", סיפרה אחת המטופלות, "כל רוקח שדיברתי איתו כבר הזהיר אותי שגם כשיתחדש המלאי של הזן הספציפי יש מאות אנשים בתור לפניי, כך שאין לי מה לבנות על המשלוח הקרוב".

לקריאת הכתבה באתר Ynet

חולים מתלוננים על תופעות לוואי קשות

תאריך:  18 ביוני 2019

מטופלים רבים בקנביס רפואי מתלוננים על תופעות לוואי קשות, בהן פריחות, מיגרנות, בחילות, הקאות והתקפי חרדה. לטענתם, התופעות התחילו מאז החליפו ספקי קנביס בעקבות הרפורמה. רבים מהם חוששים כי תופעות הלוואי נגרמו בשל הימצאות עובש או חומרי הדברה בתרופה.

לקריאת הכתבה באתר Ynet

 

 

Check Also

מיקרודוזינג קנביס

קנביס – עכשיו גם באישור האקדמיה

לגליזציה של קנביס אומנם עדיין אינה נראית באופק, אבל אפשר לציין התקדמות באישור הכתיב הרווח …